חדש בבאדי &LIFE!!!

אימון חד פעמי!!
אמהות- בנות
יום א' 6.11.16


הצטרפי עוד היום
לקבוצת הכושר שלנו באשכול הפיס!

לאור הביקוש נפתחת קבוצה חדשה לפילאטיס במתנ"ס האומנים
ימי ראשון ושלישי

קבוצת הבנות של באדי אנד לייף!

צועדים קדימה עם מכבי

 

אימוני כושר לקראת הקיץ!
לחצו לפרטים....

אימוני רצועות 

בים או בפארק

לחצו לפרטים....

באדי & LIFE- מאמני הכושר האיכותיים של באדי אנד לייף
אצלך בבית!

אימונים אישיים בקצב ובזמן שמתאים לך. במחירים נוחים.
השירות ניתן באיזור המרכז, השפלה והשרון.
לפרטים נוספים צור קשר
ב - 054-5303752,
או שלח לנו דוא"ל.

 

  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
   

   
[ חזרה לקלוג ראשי ]

304
ר.ס.ס. פוסטים אחרונים ספר לחבר הוסף לפייסבוק הוסף ציוץ בטויטר

התעמלות של רצפת האגן

ליאת ברוך גולדפרב

ריצפת האגן (כן יש דבר כזה ואין הכוונה לבלטות)

אף אחת לא רוצה למצוא עצמה אחרי כול מאמץ, שיעול או צחוק (מצבים שיש בהם לחץ תוך בטני גבוהה) מלווה בדליפת שתן, אף אחת לא רוצה להיות תלויה בפדים לספיגת שתן כול היום. לכן חשוב להיות במודעות לגבי חיזוקם של שרירי ריצפת האגן.

כמי שנמצאת בתחום הכושר זה למעלה משתים עשרה שנה, הופתעתי לגלות את חשיבות של איזור זה הקרוי "ריצפת האגן". מבחינה פיסיולוגית רצפת האגן, מקום "מסתורי" ומוצנע בין רגלינו, אשר מהווה מוצא למספר פתחים חשובים: צינור השתן, הנרתיק (אצל האישה) ופי הטבעת. רצפת אגן בריאה חשובה לתפקוד תקין של מערכת השתן, המין והצואה. אם היא חלשה מדי או מכווצת יותר מדי תפקודה נפגע.

לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים: כיווצם גורם לסגירת הסוגרים, להרמת אברי האגן ולהפעלתם של מספר רפלקסים, המתבטאים בהרפיית שריר השלפוחית ושריר החלחולת (רקטום), ובכך הם מאפשרים לנו לשלוט על הצרכים. שרירים אלו עוזרים גם בשמירה על מנח נכון של השלפוחית, הרחם והחלחולת באגן בזמן פעילות כמו גם בזמן מנוחה. ולבסוף שרירים אלו חיוניים לתפקוד מיני (זיקפה ואורגזמה) וללידה (כיון שעליהם משנה ראש התינוק את כיוון ירידתו בתעלת הלידה מאחורה קדימה, כלפי פתח הנרתיק).

ובכל זאת, מסתבר שחשיבות חיזוק שרירי ריצפת האגן אינם בסדר יומן של רוב הנשים שעושות פעילות גופנית . גם אם קיימת המודעות לחשיבות האזור, כיום לצערנו ברוב שיעורי ההתעמלות "מסורתיים" כמו חיטוב, עיצוב, אירובי, פילאטיס וכו' אין שימת דגש מספקת על תרגילים נכונים אדרבא, ישנם הרבה תרגילים שלטווח הארוך גורמים נזק לגוף. למשל, קפיצות, הרמות משקל כנגד משקל הגוף או כנגד משקלות, כפיפות בטן וזו רק דוגמא קטנה. חישבו לדוגמא על תרגיל של כפיפות בטן. מנח הגוף בשכיבה, אנו מעלים את הגב התחתון יוצרים לחץ תוך בטני אשר גורם לדחיסת הרחם כלפי מטה והחוצה. מצבים אלו פוגעים בשרירי ריצפת האגן וביכולתם לתמוך באברי האגן וכתוצאה מכך כל פעילות המגבירה את הלחץ התוך בטני כמו שיעול, עיטוש, קפיצה, ריצה, צחוק, הרמת חפצים או ילדים ועוד, עלולה לגרום ללחץ כלפי מטה של אברי האגן. שרירי רצפת אגן פגועים, שאינם יכולים למנוע מתיחת רקמות חיבור ו/או להביא לסגירה מוחלטת של הסוגרים, לא יוכלו למנוע דליפת שתן גזים וצואה, כמו גם צניחת שלפוחית, רחם וחלחולת. עם הזמן רצפת האגן כולה עלולה לצנוח. צניחת רצפת האגן מובילה לקושי בהתרוקנות (עצירויות וקושי במתן שתן) הגוררים בילוי ארוך בשירותים, מלווה בלחיצות ארוכות ומפרכות, המחמירות את הצניחות ופוגעות בעצבי רצפת האגן.

עצבי רצפת אגן פגועים יגרמו לאיזון לא תקין בין שרירי האגן – תופעה שיכולה להוליד כיווץ יתר בשרירים שלא נפגעו - עם או בלי כאבים וקשיי התרוקנות, ו/או חולשת יתר ואי שליטה על הסוגרים - עם או בלי צניחות

 

אז מה כן עושים הנה התשובה, שהרי כמובן שאין זה אפשרי לבחון כל תרגיל ותרגיל באם הוא מועיל או מזיק, מה שכן, אומר שתרגילים נכונים הם כאלה שהולכים עם "ההיגיון של הגוף". למשל, פעילות גופנית בונה כמוה כדימוי של עץ השואף לצמוח מעלה ושכזה עלינו לחזק את שרירנו תוך כדי התארכות ולא תוך כדי התקצרות ודחיסה. כלומר יש לבצע כל מאמץ מלמטה למעלה ובמקביל לסגור את פתחי רצפת האגן לפני ובמהלך התרגיל על מנת לשמור על הצ'י, (אנרגית החיים עפ"י הרפואה הסינית) שלא יזלוג החוצה דרך הסוגרים.

העקרונות לפעילות תקינה הם קיבוע עמוד השידרה והאגן בעזרת שרירי היציבה, וכמובן זה כולל סגירת סוגרים (שרירי ריצפת אגן) לפני ובמשך פעולות כוחניות המתבצעות ע"י שרירי התנועה, כל זאת בעמדה ניטרלית השומרת על עקומות הגב הטבעית.

ולמי שרוצה לתרגל ולחזק ישנם שיעורי יוגה נשית המותאמים לנשים ושם עובדים באופן מאוד יסודי על פיתוח שרירים אלו.

ובסופו של יום כמו בכל דבר גם כאן הגוף שלנו מדבר אנחנו צריכים רק להקשיב לו....

 


[ חזרה לקלוג ראשי ]